Продаж бізнесу. Поради від інвестиційного брокера

Яким повинен бути бізнес, щоб зацікавити потенційного покупця та як формується ціна під час продажу?

Мирослав ТабахарнюкМирослав Табахарнюкпідприємець, співзасновник Фонду декарбонізації та відновлення

Вступ України в ЄС створить для бізнесу як нові можливості, так і ризики, а декому - додаткові навантаження. В залежності від рівня конкурентоспроможності бізнесу окремі компанії отримають перспективу розвитку, інші не витримають конкуренції і змушені будуть закритися, а деякі – зможуть залучити інвестора чи продати свою справу новим власникам.

Тому треба вже сьогодні думати і вибудовувати власні стратегії розвитку бізнесу, в тому числі і стратегію виходу з бізнесу. І не варто боятися продажу бізнесу, адже це такий же прибуток, як і операційний, тільки за декілька років вперед.

Часто гроші акумульовані, а підібрати привабливий проєкт з ефективним власником та командою – ще той квест.

Із десятків вивчених і розглянутих проєктів цікавими є одиниці. Переконаний, що часто проблема бізнесу не у відсутності інвестицій, а у якісних і прибуткових інвестиційних проєктах із зрозумілою дохідністю. Створіть такий проєкт і отримаєте чергу з потенційних інвесторів. Тому і вирішив поділитися власними думками й досвідом.

Для фінансового інвестора важливим є наявність ефективної стратегії розвитку бізнесу і якісної корпоративної культури, в основі якої є принципи сталого розвитку. Варто бути готовим до діагностики шляхом психологічного аудиту на предмет ризиків сумісності та конфліктів.

Власники та керівники бізнесу досить часто бояться признатися собі та оточуючим у відсутності знань та компетенцій у передінвестиційній підготовці бізнесу, не в змозі правильно оцінити інвестиційну привабливість бізнесу і його спроможність функціонувати без залученості власника, працювати на результат, тобто на прибуток.

Важливо правильно розуміти, окрім якісно підготовленого проєкту, мету і цілі фінансового інвестора, і не боятися, часто надуманої, проблеми рейдерства.

Як правило, фонд, як фінансовий інвестор, входить в статутний капітал, як міноритарний акціонер, дуже рідко як мажоритарний, з метою вийти через плюс/мінус 5 років з максимальною дохідністю. Протягом всієї участі у проєкті фонд створює максимальну ефективність та капіталізацію бізнесу через власну експертизу та спроможності.

Але починається все з якісно підготовленого проєкту, ефективного власника та компетентної команди з блиском в очах, історії успіху та бездоганної репутації вже існуючого прибуткового бізнесу. Фінансовий інвестор зацікавлений у збільшенні прибутковості та капіталізації бізнесу через його розвиток та масштабування.

На проєктному рівні дуже важливо створити таку фінансову модель, яка би потенційному інвестору давала відповідь на питання про його життєздатність, безпеку і ризики, термін окупності та прибутковість.

Основними оціночними показниками інвестиційного проєкту є:

  • чиста приведена вартість (NPV)
  • внутрішня норма дохідності (IRR)
  • середня рентабельність інвестицій (ROI)
  • період окупності (PP)
  • коефіцієнт фінансової стійкості
  • коефіцієнт ліквідності

та інші.

Перед тим, як ухвалити рішення про залучення інвестора і здійснити передінвестиційну підготовку, треба використати всі інші можливі джерела залучення фінансів для бізнесу, і це, перш за все, гранти, яких зараз значно побільшало, далі боргове фінансування через кредити і інші товарні можливості.

Варто усвідомити, що інвестор — це надовго і з ним треба ділитися як і часткою в бізнесі, так і прибутком. Крім того, партнерство – це серйозні зобов’язання і обмеження, які не кожен готовий витримувати і терпіти.

Залучення інвестора як партнера – це ж не тільки про розподіл страхів, ризиків чи відповідальності, а насамперед, це про можливості зростання кратної капіталізації бізнесу і реалізації в тому числі власної стратегії виходу з бізнесу.

Якісно підготовлений бізнес-план для інвестиційного проєкту, а це зазвичай або відповідно стандарту ЄБРР, деколи ЮНІДО, є принципово необхідним, а ще і висновок аудиторів з четвірки додасть йому ваги.

Разом з тим, варто усвідомлювати, що при дотриманні усіх перерахованих важливих факторів - гроші інвестують у людей, адже саме люди є запорукою успіху інвестиційного проєкту.

Стратегічний інвестор – це вже, в більшій мірі, хоча і не завжди, про інвестиційну стратегію виходу з бізнесу. Для успішної реалізації стратегії виходу з бізнесу потрібно здійснити передпродажну підготовку і привести його до відповідних критеріїв привабливості.

Важливим є:

1. Структурована корпоративна культура і правильний формат бізнесу:

  • Наявність стратегії розвитку бізнесу, в т.ч. маркетингової
  • Місія, візія, цінності, принципи бізнесу.
  • Формалізована бізнес-модель і опис бізнес-процесів.
  • Структура управління, штатний розклад та посадові інструкції.
  • Положення про служби та відділи.
  • Продукт бізнесу, торгові марки, його конкурентні переваги та система клієнтоорієнтованості.
  • Кадровий потенціал та спроможність менеджменту до самостійної роботи на результат без втручання власника.

2. Наявність системи бюджетування, управлінської звітності.

3. Наявність щорічних аудиторських звітів, фінансових показників і звітів про обсяги продажів, прибутки і EBITDA.

4. Опис технологічної стратегії бізнесу, її інноваційність та енергоефективність.

5. Опис майнового комплексу та характеристика комунікацій (газ, електрика, вода, каналізація, логістика), план-схема.

6. Характеристика діджиталізації бізнесу

8. Перелік та характеристика основних засобів і іншої власності

9. Організаційно-правова форма бізнесу, статутний фонд та учасники і їх частки.

І при цьому, надзвичайно важливим є фактичні показники привабливості бізнесу (EBITDA) для обґрунтування запропонованої ціни продажу бізнесу. Адже відомо, що більшість трансакцій не відбувається через різні очікування щодо ціни у продавця і покупця.

Хоча не варто забувати і про інші оціночні показники діяльності бізнесу, такі як рентабельність активів і їх оборотність, маржинальність бізнесу та рентабельність власного капіталу, індекс обороту запасів та інші. Але все починається з конкурентоспроможного продукту і об’єму його продаж.

Необхідно регулярно ставити собі питання: в чому зміст створення і існування вашого бізнесу, які в нього унікальні переваги, чи хороша бізнес-модель, яка спроможна генерувати прибуток і забезпечити конкурентоспроможність вашого продукту.

 

https://epravda.com.ua/experts/prodazh-biznesu-poradi-vid-investiciynogo-brokera-802649/

30.01.2025р.

Траблшутинг у бізнесі або коли конче потрібен свіжий погляд на проблему

Коронавірусна пандемія спричинила багато проблем для бізнесу і вирішувати їх стає все складніше і складніше. Досить часто власники бізнесу не хочуть признатися собі і оточенню, що вони не бачать шляхів і способів вирішення тої чи іншої проблеми. Іноді не вистачає їм знань, вміння та навиків для діагностики проблеми і створення стратегії її вирішення.

Мирослав Табахарнюк Мирослав Табахарнюк , голова Наглядової ради компанії "МТ-Інвест", заслужений економіст України

Маса бізнес-книг, які описують досконалі практики і різноманітні теорії аналізу й усунення вузьких місць у бізнесі, не завжди допомагають. «Кайдзен», «Теорія обмежень системи», «ЛІН», «Шість сігм» та інші прогресивні методики можуть бути ефективними тільки при вмілому поєднанні теорії та досвіду, їх практичного впровадження в повсякденних бізнес-процесах.

На допомогу можуть прийти траблшутери. Це нова послуга, яка зародилася порівняно недавно, і яка, на моє переконання, буде надзвичайно затребуваною в постпандемічну епоху, коли бізнес потребуватиме трансформації та зміцнення конкурентоспроможності.

Що таке траблшутинг? Це мистецтво вирішувати складні завдання для бізнесу через застосування комплексу різносторонніх дій і як консультанта, як коуча, ментора, лобіста, в основі яких досвід, що дозволяє комплексно і системно підходити до усунення проблем бізнесу. Простими словами – це незамилений погляд на проблему з іншого кута зору.

Траблшутинг – це не про «повирішувати». Це про удосконалення, якому, як відомо, не має межі, це про ефективність – максимальний результат при мінімальних затратах.

На сьогодні, найпоширенішими завданнями траблшутингу є трансформація стратегії та бізнес моделі, оптимізація та діджиталізація бізнес-процесів, збільшення прибутковості та капіталізації бізнесу, монетизація інвестиційної стратегії, управління ризиками, створення стратегії виходу з бізнесу та пошук партнерів і джерел фінансування.

Траблшутер повинен знайти для клієнта більш ефективне і досконале рішення ніж те, на яке він здатен сам, але, звичайно, вибір завжди за клієнтом. Час, коли для успіху достатньо ефективного управління і своєчасного вирішення проблем, як базовий необхідний рівень, помалу зникає. Майбутнє за унікальністю, новими якостями та креативом. Тому, переконаний, що вже в найближчому майбутньому ми побачимо в Україні розвиток ринку траблшутингу і не тільки в сфері бізнесу, а і в інших напрямах суспільного життя.

Бути корисним у справі, що захоплює, це, мабуть, і є частина щастя. Тож як інвестиційний консультант, бізнес-консультант, бізнес-брокер, як траблшутер з радістю допоможу:

• власникам бізнесу сформулювати стратегію трансформації бізнесу для збільшення його прибутковості та капіталізації

• власникам розробити стратегію виходу з бізнесу, здійснити його передпродажну підготовку та пошук покупця чи партнера

• здійснити діагностику проблем і неполадок бізнесу, і запропонувати спосіб їх усунення

• для іноземних стратегічних інвесторів, які планують вхід в Україну, допоможу розробити та реалізувати інвестиційну стратегію, в тому числі правильно вибрати актив для придбання й мінімізувати ризики.

Давно переконаний, що тільки створюючи цінність для клієнта можна отримати її частку в якості винагороди. На підтвердження, нещодавно знайшов ще і цитату Адама Смітта: «Дай мені те, що мені необхідно і ти отримаєш те, що тобі необхідно…». Аксіома – споживча вартість перетворюється на товар лише після визнання її.

 

 

https://lb.ua/blog/myroslav_tabakharnuyk/484294_trablshuting_biznesi_abo_koli_konche.html

Між Джибуті та Мавританією. Що не так з економічною свободою в Україні?

25.03.2021

Публікація Рейтингу економічних свобод — 2021 викликала біль, розчарування і спонукала до написання цієї статті. Результати рейтингу мене вразили: 127 місце у світі і останнє в Європі, а сусідство — взагалі без коментарів.

Детальніше

Як зацікавити інвестора. Формула економічного зростання для України

17.09.2020

Сьогодні в суспільстві надто високий градус пафосності дискусій з приводу того як рятувати українську економіку. Спробую спрощено описати дуже просту формулу економічного зростання держави.

Детальніше

Вимушена трансформація: як бізнесу ефективно «подолати» коронавірус

17.03.2020

Світова економіка входить у кризову турбулентність, обумовлену стрімким поширенням коронавірусної інфекції. Як би це песимістично не звучало, але виживуть далеко не всі бізнеси. Сильнішим стане той, хто не знає меж удосконаленню і має власні оціночні показники ефективності інвестиційної стратегії та конкурентоспроможності свого бізнесу.

Детальніше

Переможе той, хто буде служити, а не царювати

7 мая 2019, 12:16

Про захист прав інвестора, про удосконалення інвестиційного клімату, про залучення інвестицій в Україні вже давно говорити стало модним і обов’язковим для чиновників. Влада міняється, а проблеми залишаються, чому так?

Думаю, що десь в 90-х, суспільство не зовсім правильно зрозуміло, що таке ринок і як він працює, особливо в умовах постсоціалістичної економіки.

Детальніше

 

Інтерес до "зеленої енергетики", що породив страх

09.01.2019

Стрімке зростання інвестицій у "зелену енергетику" породжує страх фінансового перекосу на ринку електроенергетики. Чи варто коригувати стратегію?

Детальніше

Сделкой года M&A станет покупка «Метинвестом» пакета акций «Донецкстали»

Мирослав Табахарнюк, основатель инвестиционной компании «МТ-Инвест» поведал о динамике рынка M&A в Украине в 1 половине 2018 года

29.08.2018

Детальніше

Окремі реформи результату не приносять. Що треба міняти

Докорінні зміни повинні початися з нового суспільного договору між владою, бізнесом і суспільством. Він повинен зафіксувати, яку країну ми будуємо і що робить кожна сторона.

09.11.2017

Детальніше

Як Україні скористатися трендом зростання інвестицій у світі?

В Україні немає активності на ринку прямих інвестицій. І це поганий знак для економіки та інвестиційного клімату, тоді як у світі темпи зростання інвестицій випереджають темпи зростання ВВП.

22.09.2017

Детальніше

Час інвестувати в Україну. Як обійти ризики?

Зниження капіталізації і цін на активи сягає дна. Це найбільш вигідний час для входження в бізнес та придбання активів.
П'ятниця, 31 березня 2017, 13:56



голова наглядової ради компанії "МТ-інвест", заслужений економіст України

Багато підприємців у світі шукають варіанти вигідного вкладення капіталу.

Досвідчені інвестори розуміють, що популярні і добре відомі країни переповнені проектами, тому оцінюють нові можливості.

Перспективних місць, що були в тіні, небагато, але вони є. Одне з них — Україна.

Безумовно, постійна агресія північного сусіда стримує прихід інвестицій, однак попри воєнні ризики зараз найкращий час інвестувати в Україну.

Одним з найкращих аргументів є дохідність інвестицій. До прикладу, рентабельність за ЕBiTDA в агропроектах у 2016 році становила до 45%.

У бізнесових колах побутує думка: коли входиш у бізнес, добре думай, як будеш з нього виходити. Так от: зниження капіталізації і цін на активи в Україні сягає дна. Це найбільш вигідний час для входження в бізнес та купівлі активів.

У перспективі, за більш динамічного економічного зростання та ефективної реалізації інвестиційного проекту, це гарантує ріст капіталізації проекту та його високу дохідність. Відповідно, проект може використовуватися для росту капіталізації та отримання дивідендів, якщо це стратегічний інвестор, або для успішного продажу за значно вищою ціною, якщо це портфельний інвестор.

Так, деякі галузі в Україні занадто монополізовані, деякі досить конкурентні, але більшість з них в перспективі мають можливості зростання: як в об'ємі, так і в капіталізації. Саме майбутні інвестиції є запорукою їх розвитку та зростання.

Чому вигідно

Є щонайменше десять переваг інвестування в Україну.

1. Вигідне географічне розташування і велика територія.

2. Понад 40 млн потенційних споживачів.

3. Значні запаси багатьох сировинних ресурсів.

4. Україна володіє 60% чорноземів світу.

5. Високий рівень освіти і кваліфікації робочої сили при порівняно низькому рівні оплати праці.

6. Розвинута інфраструктура і транзитний потенціал.

7. Ліберальне законодавство у сфері захисту навколишнього середовища.

8. Помірковане податкове навантаження на бізнес та приватних осіб.

9. Помірний клімат.

10. Україна є членом СОТ, має зону вільної торгівлі з ЄС та іншими країнами.

Інвестиційно привабливі галузі

Що в інвестиційному тренді України 2017 року? Компанія "МТ-інвест" на основі опитування експертів сформувала рейтинг інвестиційної привабливості галузей.

1. Сільське господарство — управління, вирощування рослин.

2. Торгівля зерном, її інфраструктура.

3. Олійно-жирова промисловість.

4. Фармацевтична галузь — виробництво і дистрибуція.

5. Інформаційні технології, зв'язок, телекомунікації.

6. Виробництво "альтернативної" електроенергії.

7. Видобуток, переробка нафти і газу.

8. Переробна промисловість.

9. Молочна промисловість.

10. Продовольчий рітейл.

Як мінімізувати ризики

Чи є ризики інвестування в Україну? Є, але ними можна управляти і зводити до мінімуму. Часто говорять про необхідність в політичному лобі. Однак це не критично, оскільки таку функцію можуть виконувати бізнес-організації, членство в яких добровільне, а також посольства країн походження інвестицій.

Проблеми недосконалості правового поля і відсутності верховенства закону вирішуються шляхом найму кваліфікованого юриста чи юридичної компанії, в тому числі з міжнародним статусом, офіси яких представлені в Україні.

Важливим аргументом є можливість використання англійського права і юрисдикції міжнародних судів при укладенні основних договорів. Наявність в Україні офісів "четвірки" міжнародних аудиторів також є свідченням певного рівня розвитку інфраструктури і гарантує можливість скористатися їхніми послугами.

Для ефективної реалізації інвестиційного проекту в Україні важливо правильно вибрати галузь, партнера, персонал і топ-менеджмент. Можливим є залучення іноземних фахівців. Далі на результат проекту впливає наявність технологічних та фінансових ресурсів з урахуванням обсягу та рівня проекту.

Українська економіка потребує не тільки фінансових інвестицій. Важливим є прихід нових технологій, застосування прогресивних маркетингових стратегій та стратегій розвитку персоналу, адже зараз конкурують не продукти, а бізнес-моделі.

Про greenfield і brownfield

Рішення про інвестування ухвалене. Як його правильно реалізувати? Для стратегічного інвестора найбільш ефективним способом входу на ринок України є купівля місцевого лідера ринку і його розвиток. Можна придбати 100% власності, можливе й часткове партнерство. Це найшвидший і найефективніший спосіб.

Також можливий варіант входу через створення дочірньої компанії, придбання нею земельної ділянки і будівництво виробничих потужностей, так званий greenfield. Цей спосіб більш тривалий і забюрократизований: розробка проекту — експертиза — дозвіл на будівництво — введення в експлуатацію.

Можна використати варіант brownfield, коли викуповуються старі виробничі потужності і модернізуються для власних потреб.

Для фінансового інвестора найбільш важливим є вдалий вибір партнера в Україні, який може забезпечити розвиток інвестиційного проекту. Не менш важливо вибрати галузь, здатну зростати, і правильну інвестиційну стратегію.

З метою мінімізації ризиків для фінансового інвестора рекомендується придбання контрольного пакета акцій і забезпечення повного корпоративного управління.

Як правило, для роботи на території України фінансовому інвестору необхідно зареєструвати власний інвестиційний фонд чи дочірню компанію. Втім, можлива діяльність через представництво і нерезидентську організацію.

Пошук привабливих інвестиційних проектів потребує певних зусиль і маркетингових стратегій, оскільки серед інвестиційних фондів є конкуренція, а ліквідних проектів не так багато. Також не завжди власники привабливих бізнесів готові відкриватися і співпрацювати у партнерстві.

Варіанти входження на ринок

Якщо іноземна компанія хоче увійти на ринок України для реалізації власної продукції, вона має такі варіанти.

1. Створення в Україні дочірнього підприємства, яке буде імпортувати та продавати продукцію.

2. Підбір дилерів та дистрибуторів, які будуть імпортувати продукцію і самостійно просувати її на ринок. У цьому випадку доцільно створити представництво, яке буде реалізовувати маркетингову стратегію і координувати роботу дилерів.

3. Створення спільного підприємства з місцевим гравцем-трейдером.

4. Придбання готового торгового бізнесу.

Вибір варіантів залежить від стратегії компанії на нових ринках, а їх успіх залежить від ефективності маркетингових стратегій.

Замість моралі

Яскравий приклад інвестиційної привабливості України: з 500 компаній індексу Fortune Global за 2016 рік в Україні присутні понад 30 компаній, а з 500 індексу S&P — понад 20. Прибутковість інвестицій в Україні значно компенсує наявність певних ризиків і застережень. Але найбільший ризик — це відсутність ризику!

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Наши контакты

Украина Киев mtinvest@mtinvest.com.ua

Twitter Facebook